Wat is een gasveer?
Een gasveer bestaat uit een cilinderbuis met een daarin heen- en weer bewegende zuigerstang v.z.v. zuiger. De gasveer is gevuld met stikstof waarmee de gasveer, afhankelijk van de benodigd te leveren kracht en grenswaarden van de gasveer zelf, onder (hoge) druk kan komen te staan. Aan de voorzijde (stangzijde) is de cilinderbuis afgedicht middels een geleiding waar doorheen de zuigerstang heen en weer beweegt. Aan de achterzijde (huiszijde) is de cilinderbuis afgedicht middels een bodemstuk.
De druk is aan beide zijden van de zuiger gelijk, daar zich in de zuiger een doorstroom kanaal bevindt dat middels een (kleine) hoeveelheid olie, tevens zorgt voor een einddemping van zowel de ingaande- als de uitgaande slag.
Contact opnemenVERVANG UW HUIDIGE GASVEER
Vervang en bestel uw huidige T-Technics gasveer gemakkelijk & snel met het artikelnummer. Bestel uw gasveerBEREKEN UW GASVEER
Bestel in enkele stappen uw gewenste gasveer door middel van onze configurator. klep/Luik gasveer samenstellenCATALOGUS
De gasveren worden klantspecifiek vervaardigd en bieden nagenoeg onbeperkte mogelijkheden. Bekijk catalogusMontage en gebruik gasveren
Gasveren worden uit hoogwaardige onderdelen vervaardigd en dienen derhalve op een bepaalde wijze gemonteerd te worden als ook in gebruik te worden genomen. Denkt u hierbij aan kenmerken en/of restricties tav materialen, temperaturen, opslag, trillingen, vrij kunnen bewegen, zijdelingse krachten, wijze van monteren, maar uiteraard ook de wijze van gebruik en/of belasten.
Zie voor een verdere / complete uiteenzetting van restricties onze ”gebruikshandleiding gasveren”
Het is in verband met uw eigen veiligheid absoluut verboden om aan gasveren veranderingen aan te brengen door middel van boren, zagen of lassen. Aanvullend en expliciet wordt hier vermeld dat gasveren nooit (direct) met een stoomcleaner of hogedrukspuit mogen worden schoongemaakt. Vraagt u gerust ons advies bij afwijkende inbouw dan wel overige vragen.
Eenmaal door u bestelde en/of voor u afgevulde gasveren kunnen niet worden geruild of worden niet retour genomen.
Uitvoering en specificaties
De T-Technics gasdruk- en gastrekveren als ook speciale producten worden in eigen beheer voor u op maat gemaakt. Bij grotere aantallen kunnen de gasveren worden voorzien van uw eigen naam en artikelnummer.
De olie die in een gasveer zit, zorgt voor de einddemping van zowel de ingaande- als de uitgaande slag. Deze demping kan door ons indien gewenst voor het afvullen worden vergroot en bij bepaalde types zelfs worden verkleind.
Alle gasveren zijn navulbaar, d.w.z dat de uitschuifkracht naderhand nog door T-Technics kan worden verhoogd. Er zijn echter ook uitvoeringen leverbaar met een klep waardoor de uitschuifkracht naderhand ook kan worden verlaagd.
T-Technics kan ook bepaalde type gasveren uitvoeren met een voorziening waarmee u zelf de druk kunt aflaten. D.w.z. T-Technics vult de gasveren op de maximale druk (type afhankelijk) af. Vervolgens kunt u de gasveer “in het werk” monteren en daarna de druk aflaten totdat het systeem naar behoren werkt. Zie hiervoor het gasveertype “Controlspring”
Berekening gasveer
Omdat de gasveren bij T-Technics “in huis” worden afgevuld, is elke gewenste uitschuifkracht F1 te bestellen. Dit uiteraard wel binnen de grenzen van het type gasveer. Hiermee worden langere levertijden enigszins vermeden. De uitschuifkracht F1 van de gasveer wordt bepaald door de afvuldruk te vermenigvuldigen met het oppervlak van de zuigerstang.
De uitschuifkracht F1 wordt gemeten door de stang 10 mm in te drukken en weer 5 mm terug te laten komen en wordt uitgedrukt in Newton (N). Zie hiervoor de onderstaande tabel.
Progressiviteit
T-Technics gasveren:
Doordat T-Technics een eigen productiefaciliteit voor gasveren heeft, kan T-Technics door de combinatie zuigerstang/cilinderbuis te veranderen, in principe elke combinatie realiseren. T-Technics kan u hierover verder informeren. De hieruit optredende druktoename in de gasveer, bij gebruik van de gehele slaglengte, t.g.v. het bedienen ervan noemen we de “progressiviteit”. Deze varieert per type gasveer, te weten:
Progressiviteit gastrekveren:
Airax-gasveren
De Airax-gasveren worden standaard geleverd met een zwart gecoate of gespoten cilinderhuis, waardoor een uitstekende corrosiebestendigheid wordt verkregen. De optredende druktoename in de Airax gasveer t.g.v. het bedienen ervan noemen we “progressiviteit”. Deze varieert per type gasveer, te weten:
Toleranties in druk
De toleranties in druk gelden voor T-Technics- en Airax-gasveren. De gasveer kan op klantwens worden afgevuld met de gewenste druk, echter uiteraard binnen voor de specifieke gasveer geldende onder- en bodengrens. Op de druk (F1) waarmee de gasveer wordt afgevuld zit een bepaalde tolerantie, te weten:
- F1 = 20N – 50N, tol. = +/-10N
- F1 = 50N – 250N, tol. = +/-20N
- F1 = 250N – 750N, tol. = +/-30N
- F1 = 750N – 1500N, tol. = +/-50N
- F1 = 1500N – 2500N, tol. = +/-100N
- F1 = 2500N en meer, tol. = +/-250N
Toleranties in lengte
De toleranties op de lengtematen gelden voor T-Technics- en Airax-gasveren. De toleranties op lengtematen bedragen +/-2 mm.
Gebruikshandleiding gasveren
Zie voor de verdere uiteenzetting omtrent de garantietermijn, milieu, verschroten, wijzigingen onze catalogus.
Bekijk catalogus